Videogames 2006-07-20
Posted by Steve in : Spel , comments closed“Videogames” (ISBN 0-415-28192-X) av James Newman (210:- pÃ¥ Netbokhandeln).
Den här boken är en ganska trevlig översikt men ibland tar den sina snedsteg t.ex. sÃ¥ pÃ¥ sidan 64 när man blandar ihop CPU och GPU i Sonys PS2 (“…they have dubbed the graphics chip the ‘Emotion Engine’â€)…[se http://en.wikipedia.org/wiki/Emotion_Engine för mer information] Den har lite ojämn nivÃ¥ här och där ocksÃ¥ – ibland sÃ¥ defineras en hel del termer som i nästa ögonblick verkar onödiga för läsaren. Ibland sÃ¥ skall man vara akademiker och nästa ögonblick skall man vara lekman? NÃ¥väl – jag tänker nog använda mig av kapitel 6 i framtiden – “Narrative and Play, Audiences and Players” som handlar om hur tvÃ¥ skolor analyserar spel. Kapitel 5 “Videogame structure: levels, breaks and intermissions” och kapitel 8, “Videogame Players and Characters” verkar ocksÃ¥ vara intressanta, emedan kapitel 10 “Future gaming: online/mobile/retro” känns väldigt mycket äldre än nÃ¥got som skrivits 2004… (undvik kapitel 10 helt enkelt).
Vill man ha en mera akademisk recension än min så kan man läsa här.